Veelgestelde vragen huren woning

Hier vind u het antwoord op veelgestelde vragen van andere huurders die wij hebben mogen plaatsen. Staat uw vraag er niet bij? Schroom dan niet om contact op te nemen.

  • Kost het mij geld om in te schrijven voor de zoekfunctie bij Koops Makelaardij?

    Nee, deze dienstverlening is geheel gratis. Het betreft een extra service die wij als kantoor leveren. Nieuwe huurwoningen worden per e-mail naar u verzonden. Wanneer u interesse heeft kunt u contact opnemen met het desbetreffende makelaarskantoor.

  • Moet ik bemiddelingskosten betalen als ik een woning huur via Koops Makelaardij?

    Nee. Het rekenen van bemiddelingskosten is niet toegestaan. De verhuurder is onze opdrachtgever en die betaalt voor onze dienstverlening.

  • Met welke kosten dien ik rekening te houden bij het huren van een woning?

    Op het moment dat u een woning gaat huren dient u rekening te houden met de volgende kosten; de waarborgsom welke gelijk staan aan één of twee maanden huur én de eerste maand huur.

  • Hoe hoog is de waarborgsom?

    De waarborgsom mag vanaf juli 2023 niet hoger zijn dan twee maanden huur. Een waarborgsom gelijk aan twee maanden is gangbaar maar een waarborgsom gelijk aan één maand is ook mogelijk. In de periode voor juli 2023 mocht de waarborgsom gelijk staan aan drie maanden huur.

  • Aan wie moet ik de eerste betaling voldoen?

    Meestal wordt de eerste betaling gedaan aan Koops Makelaardij, waarvoor de huurder een factuur ontvangt. De volgende huurbetalingen zullen rechtstreeks aan de verhuurder of beheerder worden gedaan. Verdere details hierover zoals de juiste bankgegevens zijn te vinden in de huurovereenkomst.

  • Wanneer neemt de huurder de sleutel in ontvangst?

    De sleutels worden overgedragen op een samen te bepalen moment. Meestal worden de sleutels overgedragen op de eerste dag dat de huurovereenkomst van start gaat. Voor de sleuteloverdracht dient de betaling van de waarborgsom en eerste huurbetaling te zijn voldaan.

  • Hoe werkt een sleuteloverdracht?

    Bij de incheckprocedure is een medewerker van Koops Makelaardij aanwezig. Tijdens deze inspectie wordt de woning grondig beoordeeld, vaak gesterkt met een digitale fotoreportage. De staat van de woning wordt nauwkeurig vastgelegd en eventuele gebreken worden genoteerd. Tevens worden de meterstanden genoteerd. Beide partijen, zowel de huurder als de verhuurder, ondertekenen dit opgestelde rapport.

  • Waarom is de huurprijs opgesplitst?

    De verhuurder dient duidelijk aan te geven waar de huurprijs uit bestaat. Het opsplitsen van de kosten biedt voordelen voor zowel de huurder als de verhuurder. Het geeft beide partijen een nauwkeurig inzicht in hoe de huurprijs kan worden aangepast als de kosten worden gesplitst. De huurprijs bestaat meestal uit de volgende onderdelen; kale huur, een bedrag voor leveringen en diensten en indien nodig een voorschot voor levering gas, water en elektra.

  • Wat zijn bijkomende leveringen en diensten?

    Leveringen en diensten kunnen bestaan uit de volgende posten; afschrijving stoffering, afschrijving apparaten, schoonmaak, glasbewassing en tuinonderhoud.

  • Wie betaalt de gemeentelijke heffingen en belastingen?

    Als huurder van een zelfstandige woning ben je de gebruiker van de woning. Dit houdt in dat je zelf bepaalde belastingen, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, dient te betalen. Andere belastingen, zoals de Onroerendezaakbelasting (OZB), worden door de verhuurder betaald. Sinds 2006 is het voor een verhuurder niet meer toegestaan om deze kosten door te berekenen aan de huurder.

  • Welke huurprijs mag een verhuurder vragen voor een huurwoning?

    Voor een vrijesectorwoning is er geen maximale huur. Veelal wordt er een marktconforme huur gehanteerd.

  • Kan ik de huur laten toetsen door de huurcommissie?

    Een huurder mag binnen de eerste zes maanden van de huurovereenkomst de Huurcommissie vragen de huur te toetsen. Daarnaast kunt u de verhuurder vragen om de huur te verlagen, die hoeft daar niet aan mee te werken.

  • Wie is er aansprakelijk voor schade in mijn woning?

    Een verhuurder dient ervoor te zorgen dat de woning goed bewoonbaar is zonder grote gebreken zoals lekkages. Voor het dagelijks en klein onderhoud is een huurder zelf verantwoordelijk.

  • Wat zijn voorbeelden van groot onderhoud?

    Voorbeelden van groot onderhoud zijn o.a. buitenschilderwerk, onderhoud en vervangen cv-ketel, het onderhouden en repareren van ventilatiekanalen, het vervangen van dakgoten, het vervangen van enkel glas naar dubbel glas, vervangen kozijnen, de aanleg van een tuin.

  • Wat zijn voorbeelden van klein onderhoud?

    Voorbeelden van klein onderhoud kunt u vinden op de website van Koops Vastgoedbeheer of op de website van de Rijksoverheid.

  • Welke verzekeringen moet ik afsluiten als ik een woning ga huren?

    De twee belangrijkste verzekeringen zijn een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Met een inboedelverzekering verzeker je de spullen in je huurwoning. Deze verzekering biedt dekking voor diefstal, brand- of waterschade. Let op; met deze verzekering dek je alleen je eigen spullen en niet de spullen die al in de woning staan en van de verhuurder zijn. De aansprakelijkheidsverzekering dekt schade die door jou, je gezinsleden of huisdieren per ongeluk aan anderen wordt toegebracht.

  • Mag een huurder veranderingen aanbrengen in een huurwoning?

    Het antwoord hierop is duidelijk, in principe mag een huurder niets wijzigen wat niet eenvoudig terug te brengen is naar de oorspronkelijke staat. Dit komt doordat een huurder verplicht is om de woning in dezelfde staat achter te laten als bij het betrekken ervan, zoals beschreven staat in het inspectierapport.

  • Wat te doen bij calamiteiten in mijn huurwoning?

    Voor urgente zaken vragen wij een huurder direct contact op te nemen met de verhuurder of beheerder. Ernstige calamiteiten zijn bijvoorbeeld lekkages, rotte dakconstructie, uitvallen stroom of verzakken fundering.

  • Wat te doen bij geluidsoverlast?

    Probeer het samen op te lossen. Indien uw buren overlast veroorzaken, zoals geluidsoverlast, is het raadzaam om eerst samen af te spreken om zodoende tot een oplossing te komen. Vaak is de persoon die de overlast veroorzaakt zich niet bewust van deze overlast. Als dit niet helpt, kunt u een melding maken bij uw verhuurder, beheerder, gemeente of de Vereniging van Eigenaren (VvE).

  • Hoe moet ik mijn huur opzeggen?

    Volgens de wet dient u een huurcontract op te zeggen middels een aangetekende brief. Op deze manier verkrijgt u bewijs van verzending en ontvangst. U kunt gebruik maken van onze voorbeeldbrief voor het opzeggen van de huur. Het is niet vereist om een reden voor de opzegging te vermelden. Indien een huurder via e-mail of gewone post opzegt en de verhuurder de ontvangst van deze opzegging bevestigt, wordt dit ook beschouwd als een geldige opzegging volgens de wet. De opzegtermijn is in de meeste gevallen één kalendermaand.

  • Mag ik de waarborgsom verrekenen met de laatste maand huur?

    Nee. De borg is niet bedoeld om te worden verrekend met de laatste huurtermijn.

  • Hoeveel tijd heeft de verhuurder om de borg terug te betalen?

    De verhuurder moet de waarborgsom binnen 14 dagen na het einde van de huurovereenkomst aan een huurder terugbetalen.

  • Wat mag de verhuurder verrekenen met de waarborgsom?

    Een waarborgsom is een bedrag wat de eventuele door de huurder toegebrachte schade kan dekken aan het einde van de huurovereenkomst. Dit houdt in dat als u schade veroorzaakt aan de huurwoning, de verhuurder de waarborgsom in kan houden om eventuele reparaties te kunnen betalen. Voorbeelden van posten die verrekend mogen worden met een waarborgsom zijn; schade aan de woning die voor rekening van de huurder is, achterstallige huur en achterstallige servicekosten.

  • Leuke woning gezien? Bel ons op: 020-8203676

    Tim
    Amstelveen
  • Leuke woning gezien? Bel ons op: 020-8208772

    Yannick
    Amsterdam
  • Leuke woning gezien? Bel ons op: 023-5329817

    Chantal
    Haarlem
  • Leuke woning gezien? Bel ons op: 071-7601632

    Quirijn Kluwer
    Leiden